Dækker hele Danmark

Eksperter i planlægning af infrastrukturprojekter

Railteks eksperter kan lave alsidige stadieplanlægninger og tidsplanlægninger for alle kategorier af infrastrukturprojekter og byggerier.
Eller ring til os på 70 70 72 20.
Dækker hele Danmark

Bliv ringet op af en af vores specialister inden 24 timer

4.5 ud af 5 stjerner på 
15+ års erfaring
Vi har mere end 15 års erfaring i branchen.
Tryghed og forenkling
Rådgivning i øjenhøjde forenkler dit projekt.
Vi følger projektet til dørs
Vi slipper først dit projekt, når det er helt færdigt.
Railtek ingeniører

Planlægning

Stadieplanlægning udføres af Railteks specialister på sporprojekter, hvor der eksempelvis anvendes store maskiner eller RPM til opgaver, såsom sporkasse renovering/etablering/rensning med sine 25 vogne om nødvendig (ca. 800 meter). Railteks stadieplanlægningsproces har til formål at koordinere og give det fulde overblik over projektet ved at sætte milepæle undervejs.

Eksempelvis kan det omhandle sporfornyelse, hvor der først udføres ballastudskiftning i HSP (højre spor), hvorefter hele RPM skal køre tilbage og påbegynde arbejdet igen i VSP (venstre spor), men det afhænger også af kørsel frem og tilbage med en RPM som afhænger af retningen på sporskiftene med de rigtige afgreninger og signaler.

Du kontakter os

Få skræddersyet tilbud

Samarbejde starter

Strategisk planlægning og forberedelse i jernbaneprojekter

Jernbaneprojekter er opbygget af flere stadier og er baseret på delvis- eller totalspærringer. Disse spærringer kontrolleres af I/U-Signaler særligt på hovedstrækninger, der giver mulighed for ændring af spærringen, idet sporskiftene er placeret ved siden af signalerne. Dette styrer togets indkørsel/udkørsel af de rigtige spor og samtidig bestemmer strækningshastigheden. I hvert stadie fremgår en skematisk oversigt over hoved- og spornære aktiviteteter med tilhørende beskrivelse, der henviser til digital skematisk oversigtsplan.

Inden en spærring kan etableres, er der flere tilladelser som skal ansøges og godkendes, og det kan Railtek hjælpe jer med. Disse tilladelser skal nøje planlægges, da de kræver godkendelse i rette tid; det vil sige omkring 3 år (afhænger af projektets omfang) før projektstart. Det skyldes, at der skal tages hensyn til særlige forhold som fødestationer til elektricitet, som bør orienteres rettidigt, da man skal kende til den rette fødestation og transformer-placering for at kunne beregne belastningen på elnettet.

Enkelte arbejdsformer kan udføres inden ovenstående proces, som en form for forberedelsesarbejde inden projektet påbegyndes. Det drejer sig om afspærringer,  byggepladsetablering, prøvegravninger, boringstest etc., hvis dette ikke er til gene for togdriften. Herudover kan afgravninger til oberservationer af blødbund, banket, grøft og lingends udføres med natspærringer, da disse typer af opgaver for det meste kan udføres på alle tider af døgnet, sålænge omkringboende beboere ikke generes. Dette gælder også skærvetog pålæsningsmaskiner, som kan arbejde om natten for at indhente det foregående arbejde.

Stadieplaner kan bruges til delopgaver i et større projekt med hovedopgaver såsom bro-omisolering, udskiftning af skærmtag på broer og tilhørende processer – nogle opgaver kan tages ud af tidsplanen og inkorporeres med andre opgaver, og disse tiltag vil kunne genkendes med tidsplaner, der er digitaliseret.

For at undgå tvivl for entreprenøren eller bygherren i opgavens forløb i de forskellige stadieplaner, bruger Railtek 4D-modeller til at klargøre dem til projektet og effektivisere nogle af de interne processer. Det gør vi ved hjælp af modellerne, normalvis ved at afholde ICE-sessions (workshops) for at tydeliggøre hvert enkelte stadie. Det er både gavnligt for projekt- og entrepriseledere samt personale, der håndterer projektøkonomien, når de modtager opmålinger eller as-built materiale, som gør det nemmere at gennemskue projektet.

Railtek Ingeniører

Entreprenørfordel ved digitaliseret stadieplanlægning

4D-modellerne er tilgængelige for entreprenøren jf. deres arbejdstakt, det vil sige, at 3D-modellerne er stadieopdelt til at kunne afsætte timepriser i TBL-posterne. Under udførelsen af arbejdet vil entreprenøren automatisk informere bygherren om, hvilket arbejdet der er udført og dermed modtage den berettigede løn.

Entreprenøren kan indsende informationer om projektet på et højt detaljeret niveau med digitaliseret stadieplanlægning. Det skyldes, at både bygherren, rådgiveren og entreprenøren har adgang til den samme arbejdsfil, således har alle aktører mulighed for at danne sig et overblik over projektets omfang og indhold. Det er som udgangspunkt bygherren, der har det samlede overblik over projektet, uanset om det er et dag-til-dag-projekt eller opgave-til-opgave.

Entreprenøren har mulighed for at lave egne interne tidsplanlægninger, dog inden for den tidsramme, der er aftalt med bygherren. Samtidig kan entreprenøren med fordel benytte den visuelle oversigt over arbejdsområder, terrænniveauer, omkringliggende miljøforhold eller andre infrastrukturbarrierere, ved at genbruge det allerede tilgængelige materiale.

Railtek arbejder også med LBMS (Location Based Management System), som giver entreprenøren et lineært overblik over infrastrukturerprojekter på længere strækninger. Uanset om kilometerstrækningen er angivet, hjælper Railtek med at inddele arbejdsområderne i zoner, for at klarlægge opgaverne for de enkelte faggrupper med udgangspunkt i bestemte tidspunkter, hvorved tvivlsomheder elimineres på strækningen – disse opgaver udfører vi i Synchro 4D Pro eller Tilos.

Har du brug for hjælp til stadie- eller tidsplanlægning, har Railtek de rigtige hænder at række ud efter. Vi har de dygtigste specialister til at rådgive dig i dit projekt. Kontakt os for at få en sparring, der sikrer, at dit projekt bevarer den gode kvalitet og bliver færdigt til tiden.

Skal vi også hjælpe med dit projekt?

Vi sidder klar til at besvare ethvert spørgsmål du måtte have – tøv derfor ikke med at skrive til os. Så vender vi tilbage hurtigst muligt. Vi ser frem til at høre fra jer!
Eller ring til os på 30 40 70 96.
Forside
Forside
Forside
Forside

Vi mangler lidt mere information.