Baseret på vores mange års erfaring og specialistviden inden for jernbanesikkerhed og bygherrerådgivning, tilbyder Railtek et bredt udvalg af højkvalitetsydelser. Vi har stærke ekspertiseområder inden for projektledelse, risikovurdering, CSM-RA, TSI’er, og compliance med nationale og internationale regulativer.
Railtek er kendt for vores evne til at levere skræddersyede løsninger, der imødekommer vores kunders specifikke behov og krav. Vi samarbejder tæt med vores kunder og gør alt for at sikre, at alle projekter afleveres til tiden og inden for budgettet.
Vores kerneydelser inkluderer bygherrerådgivning, projektering, udbud, byggeledelse, fagtilsyn og eftersyn. Vi kan også hjælpe dig med at bedømme tilbud fra entreprenører og forhandle aftaler på plads.
Udover vores kerneydelser tilbyder vi også en række specialistydelser, herunder vurdering af krydsningsspændinger, analyse af jernbaneteknik, vurdering af kørestrømsanlæg og meget mere. Vores specialister er højt kvalificerede og har erfaring med at arbejde på komplekse projekter inden for både national og international jernbanesikkerhed.
Uanset hvilken ydelse du har brug for, kan du stole på Railtek til at levere en højkvalitetsløsning, der opfylder dine behov og krav.
Erfarne eksperter sikrer CSM-overensstemmelse for pålidelig og sikker jernbanedrift.
Bygherrerådgivning med fokus på design, planlægning, implementering og tilpasset kundens behov.
Ressourceudlån af eksperter og ledere til ansvarlig drift og projekter, tilpasset dine behov.
Railtek fokuserer på energioptimering og CO2-beregninger for bæredygtige jernbaneprojekter.
BIM & CAD: Avanceret design og modulering, 3D-BIM-objekter, og kurser for projektets succes.
Ekspertise i tids- og stadieplanlægning for effektiv styring af jernbaneinfrastrukturprojekter.
Som projektleder yder Railtek en række ydelser, herunder hjælp med at definere mål, milepæle, tidsplaner og ressourceallokering for at sikre et succesfuldt projektforløb. Vi sikrer også koordination af projektaktiviteter og samarbejde mellem interessenter og projektteams.
Derudover sikrer vi dokumentation og rapportering af projektstatus og fremdrift til bygherrer, interessenter og projektteams. Vi arbejder også på at identificere risici og mulige forsinkelser og tager forholdsregler for at undgå disse. Railtek hjælper også med at sikre, at projektet overholder relevante lovkrav og standarder, og at der tages hensyn til miljømæssige og bæredygtige faktorer.
Railtek hjælper med at styre projektets budget og ressourceforbrug ved at udarbejde en detaljeret projektplan og sikre overholdelse af aftalte rammer og deadlines.
Vi har stor erfaring med projektstyring inden for jernbaneindustrien, og vores projektledere har ekspertise i at håndtere udfordringer og sikre optimal ressourceallokering, så projektet kan gennemføres inden for de aftalte tidsrammer og med optimal brug af ressourcerne.
Som projektleder inden for jernbaneindustrien er det afgørende at have styr på både planlægning, budgettering og risikohåndtering. Vi har stor erfaring med at håndtere komplekse og omfattende jernbaneprojekter, hvor der er mange interessenter og komplekse forhold, der skal tages højde for.
Vi hjælper med at definere klare mål og milepæle for projektet, og sikrer en realistisk tidsplan, der tager højde for de forskellige faser af projektet. Dette omfatter alt fra projektering og konstruktion til drift og vedligeholdelse af banen. Som en del af vores tjenester sikrer vi, at ressourcerne er allokeret korrekt og effektivt, og at budgettet holdes under kontrol.
Risikostyring er også en vigtig del af projektledelse, især inden for jernbaneprojekter, hvor der kan være mange uforudsigelige faktorer. Vores team er specialiseret i at identificere og evaluere risici i projektet, og vi implementerer foranstaltninger for at minimere disse risici og undgå forsinkelser eller overskridelser af budgettet. For eksempel kan der opstå udfordringer med infrastruktur, byggeri eller ændringer i miljølovgivning. Vi tager højde for disse faktorer og tager proaktive skridt for at sikre, at projektet fortsætter som planlagt.
På samme måde sikrer vores projektledelsesmæssige ydelser, at alle interessenter og samarbejdspartnere er godt informeret og opdateret om projektets status. Vi sørger for, at der er en klar og effektiv kommunikation mellem alle parter, og at der er etableret et godt samarbejde mellem entreprenører, underleverandører og myndigheder.
Samlet set kan du være sikker på, at Railtek som din projektleder inden for jernbaneindustrien vil sikre en effektiv og succesfuld gennemførelse af dit projekt fra start til slut.
Som projektleder hos Railtek har vi en vigtig opgave i at sikre kvalitetstyring i alle faser af projektet. Det indebærer, at vi gennemgår og analyserer alle arbejdsprocesser og resultater for at sikre, at de lever op til de aftalte standarder og krav.
Vi sørger for at implementere kvalitetskontrol- og sikring i projektet, herunder udarbejdelse af kvalitetsplaner og sikring af overholdelse af kvalitetsstandarder. Vi gennemfører også regelmæssige inspektioner og revisioner for at identificere og rette eventuelle fejl eller mangler.
Vi tager kvalitetsstyring alvorligt og sikrer, at projektet udføres i overensstemmelse med de aftalte kvalitetsstandarder. Vi er opmærksomme på eventuelle afvigelser eller fejl og er hurtige og effektive til at rette op på disse.
Railtek er specialister på infrastruktur projektledelse, hvor vi med den høje faglige viden kan tilbyde projektledere, der opnår succes med den rette planlægning og budgettering.
Som bygherrerådgiver får du ekspertviden fra en bred vifte infrastrukturprojekter til alle former for byggeprojekter. Som kunde hos os er dine ønsker og økonomi altid i fokus, og vi sørger for at disse bliver afspejlet i den tekniske løsning og udførelse heraf.
4D visualisering er visning af en 3D model sammen med dets tidsplan, som skal hjælpe projektet med at planlægge og minimere fejl og risici inden man går i udførelsesfasen. Vi har erfarne medarbejdere, der er specialister i at sammenkoble 3D-modeller og tidsplaner med forskellige 4D-værktøjer. En kombination af 2D og 3D-modeller med planlægningsværktøjer skaber en visuel snitflade samtidig med, at man nemmere kan kommunikere udfordringer ved udførelse af projektet.
Det skal på de enkelte projekter afgøres, hvorvidt man skaber tidsplan fra model, eller om man fra model overgår til tidsplan. Metoden i korte træk bliver derved:
FRA MODEL TIL TIDSPLAN: Hvis vi arbejder med et scenarie, hvor bygherren/rådgiveren ved hjælp af BIM bygger tidsplanen op fra bunden til udbud med stader, på baggrund af en 3D-model projekteret til en vedtaget detaljeringsgrad, bør processen starte med den lokationsbaseret tidsplanlægning. Herefter vil denne tidsplans aktiviteter drive processerne på anlægspladsen omkring arbejdsområderne.
FRA TIDSPLAN TIL MODEL: Hvis vi arbejder med et scenarie, hvor bygherren/rådgiveren får en tidsplan af entreprenøren, bør processen starte med sortering af informationerne i 3D-modellerne og dernæst sammenkobling af objekter og aktiviteter. Tidsplanen kan stadig være lokationsbaseret, men det er ikke ensbetydende med, at varighederne er drevet af modellernes mængder.
Vi kan tilbyde 4D-ydelser indenfor følgende arbejdsområder, og for nærmere visualisering, er det muligt at se dem under fanen ”Visualiseringer”.
Fra 3D-modellering til 4D med tidsplanlægning er visionen gået videre til 5D der omhandler økonomi. 5D hjælper med at generere nøjagtige mængdeudtag og omkostningsestimater gennem hele et projekts livscyklus. Vi opererer med tre metoder til indsætning af omkostningsdata på objekter; Ressource cost, Risk cost, Direct Cost. Disse omkostninger kan tilføjes på forskellige måder, bl.a. direkte på 3D-objekter inden det kommer i en 4D-planlægningssoftware. Det vil sige omkostninger som egenskabsdata i moduleringssoftware, eller blive tilføjet på tidsplan, som er en del af klassifikation. Hos Railtek tilføjes projektets økonomidata til tidsplanen med varighed, det vil sige et Project Direct Cost vil være til stede, men også når beløbene tilføjes under udførelse, vil beløbet ligeledes blive opdateret i Gantt-diagrammet, såkaldt Actual Direct Cost som kendes under udførelsesforløbet.
5D giver også bygherren mulighed for løbende at følge med projektets økonomi via en Earn Value Graph (EVA-graf). Her er det muligt at forudse forsinkelser og/eller tidligt påbegyndt arbejde både i procenter og timer, eftersom de vises i samme graf og dermed er det muligt at se variationerne i udførelsen.
6D er tilføjelse af vedligeholdelsesdata til BIM-modellen. Med andre ord er det også vedligeholdelsen af Asset, såkaldt Asset Management (AM). Indenfor infrastruktur er AM et vigtigt parameter, da mange objekter skal efterses og vedligeholdes og samtidig skal entreprenørerne finde dem fysisk. For at simplificere denne proces anvendes 6D ved at sammenkoble 3D-modellen med vedligeholdelsesdata, hvorved objekterne kan findes ude i marken af entreprenørerne. Så snart en Asset er repareret eller udskiftet, kan entreprenøreren samme øjeblik opdatere information, som opdaterer Asset-data der styres via et Asset Management-system.
7D anses for at være bæredygtighedsdata til BIM-modellen. Sammen med 6D defineres EPD (Enviromental ) værdierne til modellen, som afhænger af datatyper, omfang, enheder, måleregler m.m. Disse værdier er forskellige fra fag til fag ligeledes organisation til organisation. EPD-værdier tilføjes til modellen ligeså vel som økonomi, dog uden ændringer ifølge tidsplanen. 7D er et kendt tiltag inden for global klimaforandring, derfor anses 7D for værende en udviklende proces som kan forbedres, jo bedre EPD-værdierne kendes.
Den fulde værdi bag asset er anvendelse af data fra Design helt frem til Drift & Vedligeholdelsen.
SAP og IBM Maximo som en af de førende Asset Management-systemer, med mange andre asset-systemer, anvendes på projekter, for at få det fulde overblik over data. Det kræver, at ovennævnte systemer understøtter alle de processer der ønskes mellem projektering og vedligeholdelse. Derfor anvendes ISO 19650-serien til at få dem implementeret sammen med ISO/IEC 81346 standarder.
Hertil er der mulighed for at få inspiration fra de forskellige organisationer som NordicBIM, BuildingSmart, BIMInfra m.m. ved at se på deres anvendelse af AIM på de projekter, de har været involveret i.
Asset Management handler om at vedligeholde strategier eller beslutninger om udskiftning af aktiver i et ensartet forretningssprog, hvorfor det er vigtigt at lave den rigtige “tekniske struktur og objekt-ID” for dit eget tekniske rum, udstyr og materiale, som matcher det nationale bilag eller en såkaldt Asset Dictionary for andre infrastrukturejere. På den måde er det nemt at se, hvis der er en enkelt fejl, og følge op på det, så det bliver baseret på et ensartet system.
Location Based Management system eller Location Based Planning er også kendt som 4D, og bliver brugt som strategisk værktøj til at beregne/kontrollere mængden af materialer, ressourcer, workflow, opdatering af sekvensplaner, drift og vedligeholdelse. Det vil hjælpe vores kunder med at kontrollere ethvert byggeri fra den sene designfase til drift og vedligeholdelse af ethvert bygge- og/eller infrastrukturprojekt. Ved at bruge lokationsbaseret planlægning giver det et visualiseret billede af arbejdsgangen i realtid/aktuel situation, hvilket kan være et eksempel mellem to forskellige infrastrukturentreprenører, der undgår kollision i det samme arbejdsområde, eller at følge synkrone trin som jordarbejde, kloaksystem, sveller og derefter køreledningsmaster
Den traditionelle måde at planlægge på er ved hjælp af gantt-diagrammer med sædvanlig brug af MS-project. LBMS er cyklogramlinjer, der viser tid i forhold til arbejdsområde, og på den måde er det muligt at undgå kollisioner mellem arbejderne. Professionelle opdeler LBMS i zoner, når det handler om horisontale områder. Software som Tilos eller Vico Scheduler er geniale til at definere zoner. Zoneinddeling er nyttig, hvis der er mange byggepladser på en længere strækning. Navngivning/nummerering af zonerne skal være logisk, så de er lette at finde for alle, der ikke er relateret til projektet.
Railteks eksperter kan med analytiske evner lave alsidig stadieplanlægning og tidsplanlægning for alle kategorier af infrastrukturprojekter. Stadieplanlægning indenfor jernbaneprojekter har flere stadier, som primært baseres på delvis- eller totalspærringer, hvor man nøje koordinerer udførelsen af ex. spor, jord, bro, afvanding, kørestrømsafbrydelse, trafikale forhold, driftsinvolvering, anlægslogistik samt spærringsområde. I stadieplanlægning er det vigtigt at fremhæve arbejdernes omfang grundigt for de enkelte stadier, derfor er en af vores kerneekspertiser 4D med til at visualisere stadieplanlægningen både i 2D, 3D og 4D.
Spærringsområder udarbejdes ift. PU/IU signaler og sporskifter særligt på hovedstrækninger, som skal være behjælpelig med delvis spærring, for at få en flydende overgang mellem spærret og åbent spor. I hvert stadie fremgår en skematisk oversigt over hoved- og spornære aktiviteteter i stadiet med nærmere beskrivelse, der henvises til digital skematisk oversigtsplan.
Stadieplanen udføres effektivt i workshops eller tidlig planlægningsmøder med afklaring af tvivlsomheder med projektets 3D-modeller som Railtek også kan klargøre inden møderne. Herudover kan man verificere mængder fra modeller i de enkelte stadier, som gør det nemmere at planlægge og udføre. Det vil ligeledes gavne projektledere og det økonomiske område, når de modtager opmålinger og as-built materiale.
Med mere end 10 års erfaring indenfor BIM-modellering, meget mere end simpel 3D-modellering, er det ualmindelig meget intelligens, der kommer ind i 3D-objekterne, der gør modellerne til værdifuld asset, som skal kunne bruges hele livscyklussen.
Der findes forskellige former for risici under udførelse af et jernbaneprojekt. Risici kan eksempelvis være vejlig, maskinelt, sygdom, inflation, materielt etc. Med BIM kan risikoen medregnes enten som mitigeret/umitigeret risici, som hjælper projekterne med at klarlægge den kritiskr vej og minimere uforudsete udfordringer.
En anden form for ricisi er datatab fra modellerne, som kan være tidskrævende at udføre BIM på, derfor er det vigtigt at stille de rigtige krav til modellerne i korrekte formater, som kan genbruges igennem informationmodellens livscyklus.
Klassifikation arbejder typisk med tre niveauer: Objekter, systemer og typer. Objekter skal forstås som bygnings- eller anlægsdele, altså de fysiske komponenter, vi får bygget ind i projekterne, som siden bliver til aktiver i Asset Management og løbende tilføjet i eksisterende anlægsdele. Fundamentalt set, tilføjer klassifikationen en unik kode på et objekt kategoriseret efter type. Dermed kan en computer – og systemer på tværs af hinanden – aflæse, hvilket objekt der er tale om og hvorvidt, der er tale om “identiske” typer/objekter.
Eksempelvis kan brugen af en klassifikationskode i projekteringen være, at posterne på tilbudslisteposterne indeholder klassifikationskoder og peger på specifikke 3D-objekter i modelfiler, samt anlægs-/bygningsdele i arbejdsbeskrivelserne med præcis samme koder. Resultatet af dette er med henblik på at enkeltgøre tilbudsgivningsprocessen for andre parter, idet projektets helhedsforståelse bliver bedre, og samtidig hurtigt kan finde objekter ud fra klassifikationskoderne og anvende dem fx til planlægning eller mængdeudtræk.
Klassifikation skal ligge i selve den tekniske struktur, som skal være forståelig i den pågælende virksomhed. Banedanmark opererer med funktionshieraki, andre infrastrukturejere anvender blandt andet lokationshierarki, men sålænge forskrifterne for reference designation bliver fulgt, er der ifølge ISO 81346 og ISO 12006 en ensartet forståelse tværs igennem organisationerne.
IM-Infra arbejder med at få sat et CCI/CCS klassifikationssystem op i samarbejde med organisationen Molio. CCI/CCS er grundlæggende baseret på ISO 81346-12:2018, Industrial systems, installations and equipment and industrial products. CCI/CCS indeholder tabeller med overordnede klassifikationskoder for tekniske systemer, funktionelle systemer og komponenter.
Molio skal have samlet alle infrastrukturejers objekter og danne en klassifikationskode (biblioteket) som er i overensstemmelse med ovenstående ISO- standard, for de objekttyper der ikke er repræsenteret i systemet, men er relevante for for dem selv og andre.
Hos Railtek har vi ekspertise i at genere klassifikationskoder til det danske infrastrukturobjekter, idet vi har bred erfaring i forskellige fagdiscipliner. Herudover har vi også softwaren til at få klassifikationskoder tilføjet til 3D-objekterne på en enkelt måde, at koderne kommer ind allerede fra begyndelsen, således bygherren er rustet med data ved første leverance uafhængig af projektets faser. Denne funktion er en automatisk proces, der er indarbejdet i 3D-objekterne med et særskilt værktøj, som er specielt udviklet af Railtek, som følger CCI-klassifikationen.
Railtek er specialister på infrastruktur-design, hvor vi med mere end 15 års erfaring og den høje faglig viden kan tilbyde design indenfor sporkorridor, alignment, profiler, tvær- & længdesnit, for at ethvert projekt lever op til standarderne og i samme moment kan anvendes til kollisionskontrol med andre discipliner, projektledelse m.m. Herudover har Railtek ekspertise i at lave konstruktioner, heriblandt design af broer, perroner, stationer, aptering, spunsvægge og støjskærme. Vi har både softwaren og kompetencerne til at opfylde din vision.
I tilfælde af ensartet moduleringsopgaver, har Railtek evnerne til at automatisere dem således, at geometrien genereres automatisk for at minimere tidsforbruget på gentagelse. Eksempelvis kan perroner og broer være de samme på flere projekter, som Railtek har automatiseringsscript til. Hertil har vi speciel kompetence til at tilføje egenskabsdata til ethvert objekt jf. bygherrekrav.
Vi udfører parametrisk design til broer i de initiale faser, for at give bygherren hurtig forståelse for kompliceret design på ingen tid og efter ønske. Disse designmuligheder kan anvendes til koordinering og beslutningstagning. Efterfølgende kan udvalgte designmuligheder anvendes til detaljeprojektering fra grundlæggende parametrisk design.
Ring til os
Skriv til os
Adding {{itemName}} to cart
Added {{itemName}} to cart